maandag 8 juni 2009

Liberated



Een tijd geleden kocht ik van iemand een electrisch batikpannetje. Deze mevrouw woonde niet zover bij mij uit de buurt en had als hobby zijdeschilderen en batik. We hadden een leuk gesprek over textiel etc. Toen ik afscheid nam gaf ze mij nog wat pigmenten mee en een gebatikt lapje. In haar ogen was dit helemaal mislukt. Zij hield van keurige symmetrische patronen en dat was hier niet gelukt. Voor de vakantie was ik in mijn talloze boxen aan het zoeken naar een bepaald materiaal en kwam dit lapje weer tegen. Ik besloot om dit eens verder uit te werken, moest geen probleem zijn volgens mij. Tijdens het vrij machinaal borduren bleek al vrij snel dat hier geen duidelijk lijn gevolgd kon worden, dat is het probleem met a-symmetrische patronen. Ineens kon dat me ook niet meer schelen. Ik heb het gewoon laten gebeuren, dat maar geen symmetrie. Just go with the flow. Het voelde heel bevrijdend. Soms zit ik wel eens teveel mezelf in de weg en moet alles wat ik maak direct perfect zijn. De Amish hebben hier een visie op: Alleen God is volmaakt, de mens maakt fouten en de mens mag niet streven naar volmaaktheid. Vandaar dat er in iedere quilt die zij maken een bewust foutje zit. Zo ver heb ik er niet over nagedacht, deze keer heb ik het denkwerk gewoon aan mijn naaimachine over gelaten :-) Mijn denkwerk kwam pas bij het schrijven van deze post....

A while ago I bought an electric batik pan from someone. This lady didn’t live far from my home and loved to do silk painting and batik. We had a nice conversation about textiles. When I said goodbye she gave me some pigments and a batik rag. It was a complete failure in her eyes. She liked symmetry and this one failed. Before my holiday begun I was searching through my large pile of boxes for a certain material. I came across this rag again and decided to embroider it, that couldn’t be a problem. During the free motion embroidery it came clear to me that I couldn’t find a certain pattern, which is the problem with a-symmetric pieces. Suddenly I didn’t care anymore. I just let in happen, no more symmetry. Just go with the flow. It felt really liberated. Sometimes I am in my own way, and everything that I make must instantly be perfect. The Amish have a vision about this: Only God is perfect, men do make mistakes and they can’t long for perfection. That is why they make a mistake on purpose on every quilt they make. I don’t think I gave this that much thought to begin with, this time I let the thinking to my sewing machine:-) My thinking came afterwards, by writing this post….

2 opmerkingen:

Sandra zei

Altijd handig zo'n electrisch batikpannetje. Komt vast nog van pas! Trouwens, gaat goed dat go with the flow.

Doreen G zei

I love the stitching Jacqueline it is beautiful